Forbrugsbevidsthed,  Økonomi

Godt nytår og her får du måske en overraskelse, samt et virkelig godt sparetip

Rigtig godt nytår! Jeg håber, at I alle er kommet fint og flot ind i det nye år selv om det sikkert har været på en lidt anderledes måde end I plejer. Personligt, er jeg ikke den store fan af nytår og store fester, så for mig var det rimeligvis som det plejer at være. En hyggelig aften med tæt familie – i år min mand, søn og mine forældre. Og så ellers bare god mad og hygge på den mindstes præmisser.
Læs videre under billedet for at læse om en virkelig mærkelig oplevelse og et skørt sparetip.

Jeg vil også benytte årets første dag til at give det måske bedste sparetip videre til dato. Men det kræver lidt forhistorie.
Se, i julen sidste år, var jeg simpelthen så træt af konsekvent at blive “snydt” i diverse dagligvareforretninger – eller det vil sige, at jeg så ofte oplevede at der var fejl på kassebonerne. Nogle gange var jeg nået hjem før jeg fik tjekket bonen og ja – så er det jo ligesom for sent. Det var ofte meget små beløber …..alt fra 1 kr. til en del mere og jeg kom til at tænke på alle de gange jeg havde sagt nej til at få kassebonen med ….. Så. Jeg satte mig for at finde en sparegris frem og lade 2020 være testen på, hvor mange penge jeg egentlig havde snydt mig selv for bare ved enten at glemme at tjekke bonen eller ved at sige nej tak til den og dermed miste chancen for at få bonen redigeret og få mine penge tilbage.
Det er desuden helt almindeligt at høre fra andre kunder der hvor jeg handler, at de også svarer nej tak til at få kvitteringen med, når ekspedienten spørger.

Spareormen fik opgaven og jeg har ikke på ét tidspunkt tjekket hvor mange penge der var i den før i dag. Jeg har konsekvent haft bedt om kvitteringer og kasseboner og har ved hvert eneste indkøb tjekket møgsommeligt inden jeg har forladt forretningen.

Læs også:  Man siger vel ikke nej tak til at få penge tilbage på de webshops hvor man alligevel handler?

Det kan selvfølgelig være jeg bare har været uheldig, så lad os bare antage det.

Et eksempel kunne være at en lille pose gulerødder er på tilbud til 8 kr. men kassen scanner ind til 10 kr. som er normalpris. Prisen er ikke blevet rettet i deres system og derfor kommer tilbuddet ikke ved scanning.
Eller en vare som er sat ned med “gul pris”, som heller ikke scannes rigtigt eller som faktisk ville have været billigere uden den “gule pris” eller normalpris om man vil. Det har jeg desværre oplevet mere end én gang. Så farven gul er vist mere en advarselsfarve end en rabatfarve. Desværre.

Billedet vidner om, at det vist godt har kunnet betale sig. Da jeg talte op tidligere i dag var jeg faktisk lige ved at tabe underkæben ….. i alt 531 kr. Femhundredeenogtredive gode danske kroner. Det kan selvfølgelig være jeg bare har været uheldig, så lad os bare antage det. Og lad os så halvere beløbet og sige at det måske mere er normalen. Så er det stadig mange penge …. for mange penge.

De butikker, som jeg har handlet i er egentlig lidt en blandet landhandel, men det er desværre Fakta, som står for det fleste af fejlene. Jeg har fx ved en enkelt lejlighed oplevet fejl på samme bon for næsten 40 kr. og selv om det var temmelig meget jeg handlede, så var det helt almindelige indkøb. Netto har også stået for en del af fejlene, mens Aldi, som jeg handler ret meget i, ikke står for én eneste krone.
Om ovenstående er geografisk, symptomatisk eller bare tilfældigt, det ved jeg ikke, men interessant er det under alle omstændigheder …

Jeg fortsætter mit eksperiment her i 2021 og så bliver det lidt spændende om niveauet er det samme næste år 😉

Læs også:  Forbrugsbevidsthed: Mine indkøb til et blødt efterår

Nå, men under alle omstændigheder, så håber jeg at mit skriv kan motivere.
Tjek for himlens skyld jeres kasseboner når I har handlet 🙂

Hvis du har lignende oplevelser eller tanker, så del dem endelig i kommentarfeltet.

Følg gerne med på Instagram – lige her.

2 Comments

  • Lise/walkinrunout

    ha ha… nemt “tjente” penge – så dejligt.
    Efter jeg er begyndt at bruge apps til indkøb, ser jeg alle disse ting med det samme… når de scannes og hvis ikke det går rigtigt ind – sætter jeg det tilbage på hylden… (man burde nok fortælle butikken, at det er fejl, men jeg har lidt mistanke om, at det er en smule med vilje ;-))
    Godt nytår til dig!

    • Malsen

      Godt nytår, Lise 🙂

      Der var en ret så stor snak i en sparegruppe på FB om Netto – netop omkring de gule mærker og om, hvorvidt det er fejl eller bevidste træk fra butikken. Der var mange der havde oplevet at en vare faktisk var billigere i origanal pris end på de gule mærker :O

      Apps er så gode – jeg glemmer bare at bruge dem. Måske fordi jeg ikke er så god til at planlægge indkøb. Ups.

Leave a Reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.