Skriblerier

Går Miu Miu over stregen?

kilde
Elle’s danske onlinemagasin bragte i går nyheden om, at Miu Miu’s ovenviste reklame er blevet forbudt af Adverticing Standards Authority grundet farlig og uansvarlig signalværdi for purunge piger. 13-årige Hailee Steinfeld, som er model på billedet skulle antageligt, ved sit kropssprog, signalere, at hun er ved at lægge sig på skinnerne og vente på, at et tog gør en ende på hendes lidelser. Miu Miu forsvarer sig med, at tanken er, at den unge skuespillerinde bare tager et hvil på skinnerne, som er fra en nedlagt togbane.

Jeg må ærligt indrømme, at den første tanke som dukkede op hos mig selv, var at det var et spøjst livløst billede. Men læser man lidt videre ned i kommentarerne, bringes der emner som ytringsfrihed og jeg ved ikke hvad på banen. Jeg synes måske så nok ikke lige at det handler om ytringsfrihed, hvorvidt Miu Miu må lave sådan en reklame, men nærmere en tilstramning af man kan “tillade” sig i forhold til reklamer med meget unge piger. Reklamens magt and all. Indenfor den senere tid, har debatten jo været i gang – især med henblik på at meget unge piger seksualiseres i en for tidlig alder på modelbilleder. Blandt andet de omtalte Voguebilleder af den lille 10-årige Thylane Blondeau og også Marc Jacobs’ parfumereklame med en 17-årig pige med en falloslignende udgave af en parfumeflakon placeret “det rigtige sted”, er blevet forbudt i England.

Hvad mener I – er Adverticing Standards Authority for stramme i masken eller er det rigtig godt at der er mere fokus på selve den setting og det signal, som reklamen udtrykker?

Læs også:  Det glæder jeg mig til i 2021: mere investering, en eksamen, mere Louis Vuitton, maling og en flot togvogn

10 Comments

  • Lise Jørgensen

    Ej men hvad fanden har selvmord med MIU MIU tasker at gøre.. Det er da en dum reklame de har lavet der..Det giver jo ikke lige frem en lyst til at købe deres tasker.. Dumt..

  • Karen

    Hej,

    Lige umiddelbart tænker jeg, at billedet har nogle skønne farver og linjer, men at “settingen” eller stylingen er lidt kikset: En lille pige i sin mors tøj og med en frisure, som er pillet ud af Little House on the Prairie…
    Jeg ser så ablolut ikke et selvmordsforsøg eller noget, der ligner.

    I grunden tænker jeg, om det er et udslag af den ny-puritanisme, der har fanget den vestlige verden, hvor alt politisk ukorrekt og amoralsk – sex, tobak, fed mad/fede mennesker (for dens sags skyld) eller andet lyses i band under dække af et ønske om”samfundssundhed”. Dette føromtalte ASA; skal de tækkes nogen?
    Det ærgrer mig grusomt, at kunst – som reklamer jo også er – skal underlægges moral og censur.

    Mine 25 ører.
    Kh og god weekend.
    Karen

  • Miriam

    Jeg synes simpelthen, det er så fjollet. Hun sidder der jo bare. Hvis hun havde ligget ned, så måske. Men så havde hun nok ikke lige sat håret og taget sin taske med, vel? Fatter heller ikke kritikken af Dakota Fanning-reklamen. Hun er hverken nøgen eller særligt seksuel at se på.
    Synes godt nok lige, folk bør tage en kiks med hensyn til ‘signaler’.

  • Dyveke

    Jeg forstår ikke at MIU MIU ikke har set koblingen her. Hvem hviler sig dog på togskinnerne?!
    Jeg har som sådan ikke noget imod reklamer der viser noget amoralsk som eksempelvis sex, men jeg har faktisk lidt et problem med reklamer der viser selvmord eller noget der henviser for meget til selvmord. Snerpet eller ej – jeg synes bare, at det er decideret usmageligt. Rem Rem’s kampagne “why kill time when you can kill yourself” var noget mere direkte i sin henvisning til selvmord, og så kan man jo diskutere hvor grænsen går. Men det er jo sket, at ganske unge bliver inspireret til at begå selvmord og det er da tragisk! Hvordan kan man som stort modehus ikke tænke over hvilke tanker ens reklame sætter i gang og hvordan det evt. påvirker modtagerne?
    Den egentlige diskussion omhandler vel hvor grænsen går, hvad kan man egentlig tillade sig? Det er under alle omstændigheder et interessant emne!

  • Bolize

    Tjaaa … en sød ung pige, som bliver sååååååååå træt at gå i sine stilletter på nogle togskinner … hun trænger bare sådan til et lille hvil … rørende. Hun sætter sig jo kun ned til krisen er overstået? Eller?
    Nej, ærlig talt spøg til side og frem med revolveren:
    De togskinner ser altså ikke spor rustne ud (de er helt blanke oven på), så banen kan da kun have været nedlagt mens photo shoot’et stod på? … meeen:
    Der findes langt værre reklamer end denne. Brooke Shields f.eks. var kun 15, da hun iført Calvin Klein jeans erklærede at ”intet kommer imellem mig og mine jeans”! … og anorexi-modellen for Benetton … Hun døde 4 dage efter optagelsen. Og endnu en Benetton reklame: den sorte kvinde, som ammer et hvidt barn … Og ikke at forglemme den 14 årige pige der havde barberet ”trekanten” i et Gucci-G og trak trusserne ned for øjnene af en mand, der kunne have været hendes far … så … ? Disse reklamer blev der ikke reageret specielt meget på.
    Så hvorfor denne? Jeg skal være helt ærlig: Reklamen giver mig absolut intet! Jeg får ikke en gang lyst til at købe tasken … men forarget? Nej, det bliver jeg faktisk ikke.

  • Maria - Garderobeskabet

    Okay, lige netop dette billede kan virkelig ikke hidse mig op og jeg ville ALDRIG have tænkt, at hun var selvmordskandidat, hvis ikke jeg havde hørt om debatten. Jeg synes til gengæld, at det er meget mere tankevækkende, at Miu Miu bruger en model på 13 år. Suk. Og så er jeg forøvrigt meget enig med Bolize.

  • Guapizimo

    I Danmark skal der vist meget til for vi bliver forargede og reklamen der rører ikke noget i mig der tænker at det er forkert, jeg kan bare ikke helt se idéen i reklamen 😉

  • Malsen

    Tak fordi I havde lyst til at give jeres besyv med. Det er interessant, hvordan vi tænker anderledes end England og USA. Det er ikke nødvendigvis altid en god ting, tror jeg? Altså at vi er lidt mere “large” og mere “frimodige”, hvis man kan kalde det det. Jeg tror nu fortsat, at det er vigtigt, at man beskytter de helt unge fra voldsom påvirkning – i alle retninger. Reklamens magt skal ikke undervurderes og dermed ikke sagt, at jeg tror at unge smider sig på skinneren, fordi de ser den Miu Miu reklame. Er enig i, at der har været nogle hampre eksempler på ting, som var langt værre – jf. fx Benettons reklamer (,som jeg dog mener havde et andet budskab end bare at vise en superskinny pige – lige præcis det firma har jo netop altid gjort meget ud af diversitet og at alle har ret og plads i verden).